Golfový rádce

Nejste spokojeni se svou hrou? Napište nám, pokusíme se Vám pomoci!

4.  Hra z pískové překážky

Nejdříve si něco řekneme k pravidlům. Nezapomeňte, že v pískové překážce nemůžeme založit při oslovení míče hlavu hole do písku, a nemůžeme se dotknout ani míče! Nezapomeňte také po odehrání míče povrh písku zase uhrabat! Už se Vám někdy stalo, že jste kvůli míči v pískové překážce škrtli celou jamku? Prostě se ne a ne podařit míč zahrát ven z písku? Asi se to stalo většině z nás, a já se teď pokusím několika radami pomoci všem z vás, kteří mají z písku obavy a přílišný respekt.

  • 1. Na úvod několik slov ke golfové holi zvané SW nebo S. Její konstrukce je specifická právě pro usnadnění hry míče z písku. Někdy se setkávám s hráči, kteří tuto hůl nevlastní a snaží se hrát míče některou jinou holí. To je však podstatně obtížnější a vyžaduje to dost zkušeností. Hůl SW je dle mého názoru nutná a potřebná.
  • 2. Technika švihu není totožná s normálním úderem. Připravte postoj mírně otevřený, pozice míče zhruba v ose těla, hlava hole mírně otevřená. Tím zaručíme, že se nám hůl nezařízne do písku, nýbrž lépe se od sypkého povrchu odrazí! Váhu těla v nápřahu nepřenášejte vpravo, snažte se držet osu těla v klidu. Napřahujte hodně strmě a snažte se udeřit mírně otevřenou hlavou hole 5-10 cm před míč do písku. Důležité je holí prošvihnout skrz míč, hůl nezasekávat do písku. Směr švihnutí má být trochu vlevo od cíle ( 2-3 metry).
  • 3.Typ na trénink- trénujte nejlépe v tvrdém písku, lépe se to zvládá. Pokud je v překážce moc písku a je příliš sypký, stačí kousek dřevěného prkénka (cca 12x30 cm), které připravíme přibližně 3 cm pod povrch písku a pak položíme míč. Prkénko nám zaručí snadnější prošvihnutí hlavy hole a odraz hole od povrchu písku. Délku úderu se nesnažte měnit změnou výšky nápřahu, ale množstvím písku, který "vezmeme" spolu s míčem. Více písku znamená kratší úder a opačně. Nemějte z písku respekt, když víme jak na to, není to těžké zahrát.
Všechny tyto rady se týkají dobře ležícího míče v greenovém bunkeru. Údery touto technikou jsou na krátkou vzdálenost, nehodí se pro zabořený míč nebo fairwayový bunker a dlouhý úder. O tom zase příště. Přeji hezkou hru!

3.  Putting - základy techniky

Víte, kolik patů průměrně potřebujete na jedno kolo, chcete-li na 18 jamek? Sledujete, kolik trojpatů hrajete průměrně na kolo? Možná, když se nad těmito otázkami zamyslíte, řeknete si, že by stálo za to něco s tím udělat, a tím i poměrně rychle snížit skóre na přijatelnou hranici. Možná se společně dopracujeme ke zlepšení. Nejdříve se podívejme trochu zpět na to, kolik jsme v poslední době věnovali puttingu tréninkového času. Doporučuji trénovat patování pravidelně ( téměř při každém hraní či trénování) , alespoň však 2-3x v týdnu. Není potřeba věnovat jednotlivým tréninkům více než 15-20 minut. Platí tedy pravidlo, častěji a kratší dobu. Putting je ve větší míře věcí citu na míč a ten získáme jedině při pravidelném cvičení.

A teď pár typů na trénink:
  • 1. začněte krátkými paty na rovném greenu (cca 1-1,5 metru), je dobré si nějakým způsobem označit patovací linii ( např. položit jednu či dvě hole na green, nebo použít šňůru, nataženou mezi dvěma dráty na pletení, šňůra je cca 10 cm nad povrchem greenu a prochází nad středem jamky). Podle takto označené linie patu cvičíme správné vedení hlavy hole. Docela dobře můžeme kontrolovat, zda je hlava hole dobře nastavená na cíl a taky zda se pohybuje správným směrem k jamce. Oba tyto parametry jsou velmi důležité pro správný směr míče.
  • 2. druhým cvičením bude trénink na získání citu na délku patu. Zkuste dát zpočátku tři, později až pět míčů za sebou do řady tak, že leží na jedné linii směrem k jamce. První míč je vzdálen na jednu hůl od jamky, další jsou vždy o jednu hůl dále. Začněte tím nejkratším patem a postupně odehrajte všechny míče ležící za sebou v řadě. Snažte se, aby se všechny odehrané míče zastavovali až za jamkou a to ve vzdálenosti 50-60 cm. Samozřejmě pokud neskončí rovnou v jamce! Doporučuji měnit rychlost míče změnou délky oddálení hlavy hole od míče a ne tím, že jednou udeříte silněji a podruhé méně při stále stejném nápřahu.
  • 3. a ještě jeden typ na zlepšení puttingu: hrajte na greeně všemožné patovací soutěže s kolegy a kamarády. Není lepší zkouška vlastního patování, když vím, že neproměněný metrový pat mě bude stát například oběd!

Přeji vylepšené skóre a příště si něco řekneme ke hře z pískové překážky. Hezkou hru!

2.  Chipping - jak trénovat a jak získat cit

V minulé lekci jsme si řekli co je to "Chipp", jaké hole použít a nyní nás čeká to nejdůležitější - jak docílit, abychom byli co nejefektivnější. Tento úder může velmi ovlivnit celkový výsledek Vaší hry. Skóre se může lišit až o několik úderů, ať už k lepšímu, či k horšímu. Je velký rozdíl, jestli zahrajete 90, nebo při dobré krátké hře třeba jen 84 ran. Jaký by měl být vlastně náš cíl? Hrát míče tak blízko k jamce, abychom potřebovali k dohrání jamky už jen jeden "putt".

Jak na to?

  • 1.   doporučuji trénovat tento úder pravidelně (nejlépe při každém tréninku) a třeba jen po deseti až patnácti minutách.
  • 2.   začněte holí vyšší ( např. devítkou) a na krátkou vzdálenost, jen asi tak jeden metr na "forgreenu" a k nejbližší jamce (max. do vzdálenosti pěti metrů) cca 20 míčů
  • 3.   potom přejděte na nižší hůl (např. sedmičku) a hrajte ke vzdálenější jamce a opět dvacet míčů
  • 4.   snažte se dodržovat rady z minulé lekce a hrát všechny míče co nejblíže k jamce - z počátku bude dobré, když přihrajete alespoň polovinu míčů do dvou holí k jamce
  • 5.   abychom získali cit pro tyto přihrávky, je třeba dříve či později začít hole i vzdálenosti střídat po třech až pěti míčcích
  • 6.   jako poslední krok doporučuji hrát například na tři různě vzdálené jamky hned za sebou jen po jednom míči a hned následně všechny tři míče dohrát puttrem do jamky.
Sledujte při tom vaši úspěšnost. Alespoň polovina míčů by měla být na dva údery v jamce!

Přeji Vám úspěšný trénink a vylepšené skóre při hře!

1.  Co je chipp ?

Chipp je asi nejsnadnější golfový úder. Nízká a krátká přihrávka míče na green, po které má následovat již jen jeden putt na dohrání jamky. Postavení hráče je užší než při dlouhé ráně, postoj mírně otevřený, váha více na levé noze, pozice míče trochu za osou postoje vpravo. Docílíme tím mírného sklopení hlavy hole, shaft hole je trochu šikmo tak, že gripp je více u cíle než hlava hole. Také tím docílíme strmějšího přiblížení hlavy hole při úderu do míče, a tím i nízkou dráhu letu míče.

Nejčastější chyba: hůl je do míče tlačena pravým zápěstím tak, že hlava hole předeběhne ruce, shaft hole po úderu (jeho linie) ukazuje na břicho hráče a ne vlevo od těla!

Náš tip: používejte i nízká železa, např. 6,7,8

Mars-webdesign  |   Tvorba loga  |   Optimalizace pro vyhledávače