Golfový rádce - pravidla golfu

1.  Golfové termíny

Hřiště
= 18 jamek, tj. cca 4,5 hodiny hry. Existuje také poloviční varianta 9 jamek. Tu je možné ale hrát jako plnohodnotnou soutěžní hru jen do hendikepu 11,5. Délka hřiště (bez přechodů mezi jamkami, hledání míčů, bloudění atd.) se většinou pohybuje někde mezi 5 a 6 km. Ve výsledku tedy hráč absolvuje procházku blížící se i 10 km.
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Par – norma hřiště/jamky
Každá jamka má úměrně své délce stanoven tzv. par. Jejich součet za všechny jamky pak činí par, nebo-li normu celého hřiště. Par je počet ran, který by měl zahrát „ideálně zdatný“ hráč. Jamka může mít par 3, 4 nebo 5. V ideálním případě by měl golfista hrát 2 paty na greenu a tím pádem mu ostatní rány zbývají na cestu z odpaliště na green (např. pro par 5 jsou to 3 rány do greenu + 2 paty). Pokud se tedy dostanete např. u zmíněného 5 paru 3. ranou na green, jedná se o tzv. zasažení greenu v regulaci.
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Tee [tý] – odpaliště
Obvykle vyvýšené a přesně definované místo, ze kterého se odpaluje na každé jamce 1. rána. Odpaliště jsou odlišena barevně podle toho, pro jaké hráče jsou obecně určena (podle výkonosti a pohlaví – ženy a slabší hráči mají odpaliště blíže jamce). V Evropě hrají ženy z červených odpališť, ty lepší pak z modrých. Muži hrají ze žlutých, ti lepší z bílých nebo dokonce černých odpališť. Chlapci do 12 let pak obvykle odpalují z červených. Každopádně pravidla pro výběr odpališť si určuje každé hřiště, resp. soutěžní výbor turnaje individuálně podle místních podmínek.
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Překážky
Aby to nebylo tak jednoduché, mohou být mezi odpalištěm a greenem, resp. v jeho okolí, rozmístěny různé hru ztěžující prvky. Kromě vegetace a více či méně zlomyslně modelovaného terénu nás čekají vodní a pískové překážky.
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Vodní překážky
Vodní překážka nemusí být nutně prostor naplněný vodou. Může to být pouze plocha značená a ohraničená jako vodní překážka. Její okraje se obvykle vytyčují kolíky většinou cca 1 m vysokými v červené barvě (podélná překážka) nebo žluté barvě (příčná překážka) a mohou být doplněny čarou na zemi ve stejné barvě.
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Bag [beg]
Válcovitý, kapsovitý objekt se sklápěcími nožičkami a dírou na horní straně. Slouží k uschování a přepravě všech věcí nezbytných pro hru (hole, míčky, deštník, náhradní oblečení, jídlo, pití, pravidla a další pomůcky). Podle vkusu golfisty může vážit až 30 kg...
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Míček
Většinou bílý kulatý plastový předmět o průměru minimálně 42,67 mm s důlky jak po neštovicích. Důlky zlepšují aerodynamiku a tím pádem i dolet míčku. Podle konstrukce (jádro a 1 i více plášťů), tvrdosti použitých materiálů a konfigurace důlků se míčky liší v délce letu, odskoku apod.
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty


Bunkry [bankry] – pískové překážky
Miskovitá, různě skloněná plocha naplněná jemným pískem. Hra z bunkru má zvláštní pravidla (omezení) a je obtížnější (obvykle kratší a méně přesná rána).
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Hendikep a par
Obecně je HCP číslo, které říká, jak je hráč zdatný a kolik by měl ve svém ideálním rozpoložení hrát ran nad par hřiště. Golfista s hendikepem 30 by tedy měl hrát u hřiště s parem 72 celkem 102 ran (72 + 30) a byl by tak říkajíc na svém. Může ale zahrát líp i hůř. Pokud se to stane v turnaji nebo při jiné soutěžní hře s úpravou HCP, ten se mu aktuálně změní právě podle tohoto výsledku). Hendikep může být i záporný!
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Typy her
Zásadní výhoda golfu je, že ho může hráč hrát sám, s přáteli, milenkami, rodinou, prostě podle momentální nálady a rodinných možností. No, a aby se při tom ještě nenudili, můžou zkusit nepřeberné množství variant. Lze hrát na rány, své výsledky vyrovnat HCP, soupeřit o jednotlivé jamky nebo zkusit různé varianty hry dvojic atd. Nejčastěji se můžete setkat např. s těmito typy...
Hra na rány – základní a nejjednodušší možnost, kde vyhrává golfista s nejnižším součtem ran.
Systém stableford se zrodil hlavně pro zjednodušení a zrychlení hry. Jamky totiž není nutné důsledně dohrávat. Pointa je v určení takzvaného osobního paru podle hracího HCP golfisty na každé z jamek . Při dosažení takhle vzniklého osobního paru má hráč 2 body, za osobní bogey 1 bod, při horším výsledku se míč sbírá a pokračuje se další jamkou. Za birdie má pak 3 body atd. Součet získaných bodů je zároveò podkladem pro úpravu HCP – každý bod nad 36 snižuje hendikep o 1 krok.
V jamkovce pak nejde o celkový počet ran, ale o počet vyhraných jamek. často končí daleko dřív než na 18. jamce.
Foursome hrají dvojice jedním míčem a hráči se pravidelně po každé ráně střídají.
Fourball hraje také dvojice, ale v ní každý svým míčem a počítá se lepší z výsledků na jamce.
Při Texas Scramble hrají opět dvojice a opět oba svým míčem, ale vždy z místa dopadu předchozí výhodnější rány dvojice.
Dvojičky jsou velmi zábavná varianta, ale celkové síly obou párů by měly být vyrovnané. Na každé jamce si pak přičítají bod ti, kteří zahrají nejlepší výsledek, lepší součet dvojice nebo birdie. U poslední jamky se body zdvojnásobují a celkově vyšší bere.
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Názvy výsledků na jamce
Aby nepřítel nevěděl, jak moc jsme schopní nebo neschopní, je vhodné své výsledky na jamce sdělovat v kódech. Ve vztahu k paru jsou to Bogey (+1) [bogy], Double Bogey (+2) [dabl bogy], Triple Bogey (+3) [trypl bogy] nebo naopak Birdie (-1) [berdy], Eagle (-2) [ýgl] a Albatross (-3). Pokud se podaří dostat míček do jamky dokonce 1 ranou, je to Hole in One [houl in van], a to bývá hodně drahé. Alespoň co se týče objemu tekutin pro spoluhráče....
Převzato z knížky Záhadná golfová, pravidla, pověry a mýty

Mars-webdesign  |   Tvorba loga  |   Optimalizace pro vyhledávače